vacanta_placuta.gifcnfp.jpgfii_si_tu_psihoped.jpgpsihoped.jpgcata.jpgpost_consiliere.jpg

Laborator de Cercetari Interdisciplinare Comportamentale Aplicate

 

Coordonatori: 

  • Prof. univ. dr. Adrian Roșan
  • Conf. univ. dr. Abilitat Alina S. Rusu

 

Unitati de cercetare:

  1. Screening si interventie in tulburari de comportament
  2. Interactiunea om-animal – interventii cu valoare terapeutica pentru persoane cu nevoi speciale
  3. Etologie umana aplicata si psihobiologia sexualitatii (persoane cu si fara dizabilitati)

 

Misiune si obiective: 

  • Implicarea activă a studenților (nivel licență, master și doctorat) în activitatile de cercetare ale laboratorului prin coordonare proiecte de licența și dizertatie și includerea studenților masteranzi și doctoranzi în proiectele aflate în derulare;
  • Înțelegerea principiilor de screening multinivelar al factorilor psiho-sociali asociați tulburarilor de comportament;
  • Dezvoltarea, testarea și implementarea programelor de prevenție și diminuare a diferitelor categorii de agresivitate (reactivă și proactivă directă și relațională) la persoane aflate in categorii de risc;
  • Contribuții științifice la elaborarea strategiei nationale de preventie a comportamentelor violente din diverse medii  prin activităţi bazate pe interacțiunea om – animal şi programe de dezvoltare socio-emoționale specifice
  • Promovarea studiul științific interdisciplinar al interacțiunii om-animale de companie (din perspectiva etologiei, psihologiei comparate si a științelor evoluționiste).
  • Elaborarea și testarea modelelor optime de încorporare a activităților asistate de animale în programe educaționale și tratament la persoane cu nevoi speciale.
  • Identificarea factorilor atitudinali si comportamentali asociați cu interacțiunea optimă dintre oameni și animalele de companie.
  • Susținerea prin expertiza științifică a actiunilor de promovare și dezvoltare a atitudinilor optime față de animalele de companie, sălbatice și cele aflate în condiții de captivitate.
  • Investigarea interdisciplinară a factorilor comportamentali, cognitivi si emotionali implicati în formarea și menținerea cuplurilor (engl. mate-choice process)
  • Învestigarea interdisciplinară a conceptelor de atractivitate sexuală, comunicare  și satisfacție în cuplu (la persoane cu și fără dizabilități).

Membri: cadre didactice, cercetatori, studenti la nivel licenta, masterat si/sau doctorat interesati de tematicile de cercetare ale laboratorului. 

  • Cristina Balas-Baconschi (Lector Dr.) – arie de interes: Art-terapia – modalitate de interventie pentru persoanele cu dizabilitati. Obiective: (1) Identificarea metodelor art-terapeutice adecvate fiecărei categorii de persoane cu dizabilităţi; (2) Elaborarea unor ghiduri de bune practici în domeniul art-terapiei cu scopul îmbunătăţirii formării profesionale; (3) Implicarea studenţilor în activităţi concrete de art-terapie.
  • Carmen Costea-Bărluțiu (Lector Dr.) – arii de interes: investigarea atașamentului în relațiile interpersonale și în relația cu animalele de companie;  adaptarea unor instrumente de evaluare a dimensiunilor de anxietate, evitare și empatie în relațiile interumane și om-animal.

 

Proiecte de cercetare si activitati ale laboratorului (in derulare sau din ultimii trei ani):

 

  • Proiect național 2014-2017, PN-II-PT-PCCA-2013-4-0781- Platformă de screening psihopedagogic și intervenții interdisciplinare (terapie ocupațională asistată de animale) pentru îmbogățirea socio-emoțională a copiilor cu autism și a familiilor lor (Director: Alina S. Rusu).  Parteneri: Autism Transilvania (coordonator: Nicoleta Niste) și D&D Research (coordonator: Dragoș Iliescu, Prof. Univ. Dr.).
  • Proiect național 2011-2013. PN-II-RU-TE-3-2011-3-0080 (Director: Alina S. Rusu) – Mecanisme psiho-sociale si fiziologice ale efectelor interactiunii om-animal asupra abilitatilor socio-emotionale ale copiilor cu autism.
  • Proiect național 2010 – 2012. Proiect de Cercetare TD, tema nr. 407, cod CNCSIS (director Adrian Rosan) - The Screening of Adolescents with Callous-Unemotional Traits from Juvenile Detention Facilities in Romania.
  • Proiect internațional 2012 - Proiect Școala de Studii Avansate PN-II-ID-SSA-2012-2-032 – 2012. Human-Animal Interactions: Modern Zoo Management, Animal Welfare and Behavioral Enrichment (Alina S. Rusu - Co-Director, împreună cu Dr. Andrei Mihalca, USAMV si Dr. Miranda Stevenson, UK).
  • Proiect Internațional 2012-2014 - Co-constructing Healthy Experiences  - Lifelong Learning Programme Erasmus – Intensive Programmes (IP) –  2012-1-BE3-ERA10-06071 (PI Howest University, Belgium). Coordonator echipa UBB: Alina S. Rusu.
  • Zilele Interacțiunii Om-Animal (ZIOA) – serie de evenimente deschise specialistilor, studenților si comunității, avand ca scop constientizare a efectelor benefice ale interacțiunii om-animal asupra calității vietii umane. ZIOA se desfasoara în cadrul colaborării cu Universitatea de Stiințe Agricole si Medicină Veterinară (Facultatea de Medicină Veterinară) și cu ONG-urile locale și naționale cu interese în promovarea deținerii responsabile a animalelor de companie și a interacțiunii optime om-animal (Asociația iCare Cluj-Napoca, Asociația Nuca Cluj-Napoca, Școala de Dresaj Canin Pet Joy Sports, Transylvania Animal Care, Asociația Arca lui Noe Cluj-Napoca, Fundația Vier Pfoten filiala București, Asociația Descoperă Natura Cluj-Napoca, Asociația Angel Dog Satu-Mare, etc.). Pagina de facebook a evenimentelor ZIOA: https://www.facebook.com/Ziua-Interactiunii-Om-Animal-527797154073739/?fref=ts

 

Colaboratori ai Laboratorului – nivel național:

 

  • Universitatea de Știinte Agricole si Medicina Veterinară, Facultatea de Medicină Veterinară, Cluj-Napoca, Romania (reprezentanți: Prof. Univ. Dr. Cornel Cătoi, Rector; Conf. Dr. Abil. Andrei Mihalca, Prorector și Sef Lucrări Dr. Ciprian Ober).
  • Asociația Studenților Psihologi din România (https://www.facebook.com/asprcluj/), cu proiectul Fabrica de Zâmbete.
  • Vivarium (UBB) www.ubbcluj.ro/en/structura/muzee/muzeul_vivariu.html, reprezentant Biolog Octavian Craioveanu.
  • Asociatia Descoperă Natura, Cluj-Napoca (www.descopera-natura.ro) reprezentant: Mugur Pop.
  • Școala de Dresaj Canin PetJoy, Cluj-Napoca (www.petjoy.ro) - reprezentant: Iulia Lazăr.
  • Asociatia Angel Dog (www.angeldog.ro) - reprezentant: Szabo Zoltan.
  • Psihoterapeut Ana-Maria Băsceanu, câinele Loki și pisica Tomi (cabinet individual).
  • Asociația Autism Transilvania (www.autismtransilvania.ro)
  • Administrația Națională a Penitenciarelor, București, România - Implicarea Facultății de Psihologie și Științe ale Educatiei (UBB) ca susținere cu expertiză stiințifică în domeniul terapiei asistate de animale a primului Proiect Național de Asistență a Deținuților prin Activități Asistate de Animale (parteneri: Administrația Națională a Penitenciarelor, Ringstar Bucuresti, Angel Dog și Dog Town).

 

 

Colaboratori ai laboratorului - nivel internațional:

 

Publicatii in ariile de cercetare ale laboratorului (selectate):

Unitatea 1

 

  • Roșan, A., Costea-Barlutiu, C. (in press) - Callous-Unemotional Traits, Aggression and Psychopatology in Detained Adolescent Males – in Modern Research in Psychology: Trends and Prospects.
  • Roșan, A., Frick, P. (in press). Screeningul trăsăturile CU- CU Traits Screening, booklet ediție bilingvă, Ed. Alma Mater, Cluj-Napoca.
  • Roșan, A. - Features of basic emotions of adolescents with risk of occurence violent behaviour (2010) in Băltățescu, S., Chipea, F., Cioară, I., Hatos, A., Săveanu, S. (coord.). Education and social change, p. 245 - 250 Ed. Universității din Oradea, Oradea.
  • Roșan, A. (2010). Social Acceptance and Solving Strategies for Aggressive Behaviour in Peer Groups, in Anca, M (ed.) Special Education between Practice and Research, volume III, Cluj-Napoca: Cluj University Press.
  • Bălas-Baconschi, C. Comportamentul delincvent la persoanele cu deficienţă de intelect (2008), in Traditii, valori şi perspective în ştiinţele educaţiei, coord. M. Bocoş, V. Chiş, I. Albulescu. C. Stan, Colecţia Ştiinţele Educaţiei, Casa Cărţii de Ştiinţă.
  • Bălas-Baconschi, C.  (2009). “Ameliorarea comunicării pein mijloace tehnice alternative”. În: M. Anca (Coord. şi Edit): Tendinţe psihopedagogice moderne în stimularea abilităţilor de comunicare (pag. 99-108). Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană.
  • Bălas-Baconschi, C.  (2010). “Elemente de psihoterapie pentru copii cu deficienţe mintale”. În V. Preda (Coord.): Dinamica educaţiei speciale (pag. 189-199). Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană.

Unitatea 2 și 3

  • Rusu, A.S., Pop, D., Turner, D.C. (in press). Geographically apart, attitudinally very close: A comparison of attitudes toward animals between Romania and Mexico City. People and Animals: The International Journal for Research and Practice.

  • Rusu, A.S., Ober, C.A., Mihalca, D.A., Turner, D.C. (in press). Romanian version of the Attitudes toward Animals Questionnaire (Turner, 2010): Affective and instrumental dimensions of human-animal interactions. Romanian Academy, Department of Social and Humanistic Studies, volume 31, Research and Studies in the Social and Humanistic Domain.

  • Rusu, A.S. (accepted for publication). Hundegestützte Tätigkeiten für Kinder mit Autismus: freies Spiel oder strukturierte Tätigkeiten? In “tiergeützten” Zeitschrift (Institut für Soziales Lernen mit Tieren, Deutschland).

  • Pop, M.V., & Rusu, A.S. (in press). Developing a Sexuality Education Program for Parents in Romania – Preliminary Analysis. Journal of Psychological and Educational Research/JPER, 25 (1).

  • Rusu, A.S. (2017). Chapter “Human Products” in Encyclopedia of Evolutionary Psychological Sciences. Eds. T.K. Shackelford, V.A. Weeked-Shackelford. Springer. ISBN: 978-3-319-16999-6.

  • Rusu, A.S. (2017). Chapter: Constructing healthy experiences through human-animal interactions for autistic children and their families: Implications for research and education. In “Autism – Paradigms and Clinical Applications”. Ed. Janne Yip, InTech Publisher, ISBN 978-953-51-5013-8.

  • Andelin, I.E., Rusu, A.S. (2016). An evolutionary analysis of seductive behavior of newly convicted females during primary psychological interview: Does suicidal attempt matter? The European Proceedings of Social & Behavioral Sciences, eISSN 2357-1330, 18:27-34.

  • Chitic, V., Rusu, A.S. (2016). An Interdisciplinary Methodological Approach (ethology and sociometry) of Assessing the Effects of Animal Assisted Therapy on Children with Special Needs. The European Proceedings of Social & Behavioral Sciences, eISSN 2357-1330, 18:101-108.

  • Pop, I.F., Iclozan, D. A., Barlutiu-Costea, C., Rusu, A.S. (2016). An Analysis of Sexual Dysfunctional Beliefs of Romanian Women (Mothers and Daughters): An intergenerational approach. The European Proceedings of Social & Behavioral Sciences, eISSN 2357-1330, 18:488-495.

  • Pop, M.V., Rusu, A.S. (2016). Social Media Bring More than Friends: Romanian Parents’ Use of the Internet to Improve Their Parenting Skills as Sexual Educators. The European Proceedings of Social & Behavioral Sciences, eISSN 2357-1330, 18: 496-504.

  • Pop, D., Rusu, A.S., Miresan, V. (2016). The Development of a Canine Para-Agility Program: Positive Affects in Children with Autism and in Therapy Dogs. Bulletin of University of Agricultural Sciences and Veterinary Medicine CN: Animal Sciences and Biotechnologies. 73:1-6.

  • Costea-Bărluțiu, C., Rusu, A.S. (2015). A preliminary investigation of Romanian university teachers’ attitudes towards disabilities – a premise for inclusive interaction with students with disabilities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 209:572-579.

  • Pop, M.V., Rusu, A.S. (2015). Satisfaction and communication in couples of parents and potential parents  – psychological predictors and implications for sexuality education of children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 209:395-401.

  • Pop, M.V., Rusu, A.S. (2015). The role of parents in shaping and improving the sexual health of children – Lines of developing parental sexuality education programmes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 209:402-410.

  • Pop, D.A., Rusu, A.S., Vancia-Pop, V., Papuc, I., Constantinescu, R., Miresan, V. (2014). Physiological effects of human-animal positive interactions in dogs – Review of the literature.  Bulletin of Agricultural Sciences and Veterinary Medicine Cluj-Napoca - Animal Science and Biotechnologies, 71:102-111.

  • Grigore, A. A., Rusu, A.S. (2014). Interaction with a therapy dog enhances the effects of Social Story method in autistic children. Society & Animals. 22:241-261.

  • Rusu, A.S., Muresan, V.C. (Eds.), 2014. Couple satisfaction – Research ideas (in Romanian). Ed. Grinta, ISBN 978-973-126-555-1, 149 pages.

  • Rusu, A.S. (Ed.), 2012 – Second Edition – Human-animal Interactions: Elements of  Applied Ethology and Animal-Assisted Therapy. Bybliotek. ISBN 9786069319819, 158 pages (in Romanian).

 

Dotări (din proiecte de cercetare):

  • testul MSCEIT (Maier-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test) pentru evaluarea inteligenței emoționale (http://romania.testcentral.ro/)
  • modulul de cercetare al Platformei Biometrice FACET (iMotions, Denmark) – pentru analiza automată a indicatorilor expresiilor faciale ale emoțiilor (https://imotions.com/emotient/)
  • chestionare adaptate pentru utilizare în limba română: Chestionarul Atitudinilor față de Animale (Turner, 2010) și Chestionarul Atașamentului față de animale de companie (Zilcha-Mano, Mikulincer, & Shaver, 2011)
  • camere video de înregistrare a comportamentelor.

English version


 

Joomla templates by a4joomla
eXTReMe Tracker