CUtraits

Screeningul adolescenţilor cu trăsături callous unemotional (CU) din centre de reeducare din Romānia
– procedură validată ştiinţific -

Proiect CNCSIS PD 407 / 2010-2012
Director proiect: Lect. univ. dr. Adrian Roşan

 

 

Prezentarea proiectului

 

Acest proiect işi propune identificarea adolescenţilor cu trăsături CU (callous unemotional) din trei centre de reeducare din Romānia (Buziaş, Tārgu Ocna şi Gaesti) cu ajutorul unei baterii de screening adaptată şi etalonată īn acest scop, īntrunind toate condiţiile elaborarii unui screening - procedură validată ştiinţific al acestora. Bateria de screening va fi constituită din probe consacrate īn screeningul adolescenţilor cu CU din SUA. Un element de noutate introdus este includerea unei probe de evaluare a erorilor īn identificarea emoţiilor exprimate la nivel facial şi verbal, ceea ce va da prilejul studierii relaţiei dintre erorile īn recunoaşterea expresiilor faciale specifice a patru emoţii (bucurie, tristeţe, frica, mānie), nivelul empatiei şi riscul de manifestare a comportamentelor antisociale severe şi stabile la adolescenţii cu CU. Aceasta baterie de screening va constitui un instrument util īn identificarea adolescenţilor cu CU şi va constitui punct de plecare īn elaborarea programelor de prevenţie a comportamentelor antisociale severe şi stabile.


Studii recente arată faptul că trăsăturile de personalitate antisociale, precum lipsa sentimentului de vinovăţie, absenţa empatiei, utilizarea abuzivă a puterii şi manipularea celorlalţi īn interes personal sunt relativ stabile de-a lungul copilariei şi a adolescenţei, fapt care determină conturarea clară a unui grup de adolescenţi cu un pattern agresiv stabil şi sever de comportament antisocial. Īn acelaşi timp se constată ca aceştia prezintă o serie de caracteristici emoţionale, cognitive şi de persoanalitate diferite faţă de alţi tineri cu comportarment delincvenţial. Aceste caractestistici au implicatii importante īn definirea modelelor etiologice ale agresivităţii īn cadrul strategiilor de identificare, evaluare şi tratare a acestui tip de comportament agresiv īn rāndul copiilor şi adolescentilor.


Dodge si Pettit (2003), Frick si Marsee (2006), Loeber si Farrington (2000); Raine, (2002) au identificat anumiţi factori de risc asociaţi cu un comportament agresiv şi antisocial. Aceşti factori de risc includ caracteristicile copilului (deficienţe neurofiziologice, deficite īn sfera autonomiei personale, particularităţi temperamentale), dar şi caracteristicile mediului psihosocial (respingere īn randul grupurilor de prieteni, familie disfuncţională) care īşi pun amprenta asupra dezvoltării acestuia. Astfel, modelele teoretice care īncearcă sa explice evoluţia comportamentului agresiv şi antisocial şi tulburările psihice adiacente trebuie sa īncorporeze aceasta multitudine de factori de risc īn explicarea mecanismelor cauzale implicate.


Se vehiculeaza tot mai mult ideea că printre tinerii care dezvoltă patternuri severe de agresivitate există probabilitatea existenţei anumitor subgrupuri care traverseaza o procesualitate distinctă care determină tulburarea de comportament. Astfel, s-a īncercat să se definească acele subgrupuri de indivizi cu potenţial agresiv care diferă din punct de vedere al tipului de comportament manifestat, al gradului de risc īn ceea ce priveşte apariţia īn viitor a unei tulburari de comportament , precum si factorii de risc asociaţi care ar putea susţine diverse etiologii.


Īn acest caz, se consideră de o importanţă majoră identificarea acestor trăsături ce indică lipsa emoţiilor şi a sentimentelor, dar şi nivelul de indiferenţă īn raport cu acestea ,atāt pentru explicarea cauzelor ce stau la baza celor mai grave şi agresive patternuri de comportamnet antisocial dezvoltat de anumiţi indivizi, cāt şi pentru clasificarea şi definirea diferitelor tipuri de grupuri de tineri cu potenţial agresogen.

 

 

 

Obiectivele proiectului:

    • identificarea a trei centre de reeducare din Romānia (Buziaş, Tārgu Ocna şi Găeşti) cu adolescenţi rezidenţi cu vārste cuprinse īntre 14-18 ani

    • elaborarea procedurii de screening a adolescenţilor care prezintă trăsături CU (callous unemotional) rezidenţi īn cele trei centre de reeducare

    • adaptarea , etalonarea şi validarea bateriei de screening a adolescenţilor care prezintă trăsături CU, baterie care va fi constituita din 5 probe din SUA cu un grad ridicat de consistenţă internă : Instrumentul de Screening Massachusetts (Massachusetts Youth Screening Instrument -MAISY 2, Grisso si Barnum, 2006) Inventarul trăsăturilor Callous Unemotional (Inventory of Callous Unemotional Traits, Frick,2004), Baterie de Screening a procesului antisocial (Antisocial Process Screening Device, Frick si Hary,2001), Scala de evaluare a conflictului interrelaţional (Peer Conflict Scale,Kimonis,Marsee si Frick,2004), Testul de acurateţe a receptivităţii non verbale (DANVA 2)

    • realizarea unei variante soft a Instrumentului de Screening Masachussets proba cu o valoare predictiva ridicată īn evaluarea riscului de manifestare a comportamentelor antisociale severe la adolescentii cu trăsături CU

    • evaluarea nivelului de empatie a adolescenţilor din centreele de reeducare care prezintă trăsături CU (callous unemotional)

    • investigarea relaţiei dintre trăsăturile CU ale adolescenţilor din centrele de reeducare şi riscul de manifestare a comportamentelor antisociale severe şi stabile

 

Rezultate preconizate in urma derularii proiectului

    • o baterie de screening cu un gard ridicat de consistenta interna si o validitate de crieriu buna care va putea constiui un instrument de screening util pentru adolescentii cu CU din centrele de reeducare

    • descoperirea unor date noi privind trăsăturile CU ale adolescenţilor şi relaţia dintre prezenţă trăsăturilor CU şi riscul de apariţie a comportamentelor antisociale severe şi stabile care să fie integrate īn contextul cercetarilor internationale

    • punerea bazelor unei colaborari stiinţifice īntre University of Massachusetts Medical School şi facultatea noastra şi cele trei centre de reeducare din Romānia prin Prof. dr. Thomas Grisso, coordonatorul programului National Youth Screening Assistance Project (NYSAP) din SUA care şi-a dat acordul deja pentru utilizarea experimentală a Instrumentului de screening MAYSY-2 (Massachusetts Youth Screening Instrument Version 2)

    • dobāndirea de către directorul de grant a unor competenţe specifice privind screening-ul adolescenţilor cu risc de manifestare a comportamentelor antisociale severe īn urma stagiului de documentare in SUA şi a validării bateriei de screening ceea ce va permite īn următorii ani crearea unei echipe din masteranzi, doctoranzi sau alţi cercetători cu formare interdisciplinara interesaţi de programe de cercetare a comportamentelor antisociale

    • iniţierea unei baze nationale de date normative privind adolescenţii cu CU din centrele de reeducare din Romania

    • stabilirea unor principii ştiinţifice de elaborare a unei strategii naţionale de evaluare la nivelul centrelor de reeducare bazat pe procedura validate ştiinţific īn urma derulării proiectului propus.

 

 

Date de contact

  

Lect. univ. dr. Adrian Roşan

Catedra de Psihopedagogie Specială

Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei

Str. Sindicatelor, nr. 7, et. 3, cam. 23/24 Cluj-Napoca, CLUJ

E-mail: arosan [at] psiedu.ubbcluj.ro

 

Colaboratori īn cadrul proiectului

  

Diana Hener

Loredana Făşicaru

Cristina Gireadă

 

 
 

Simb@d 2010