Prezentarea proiectului
Acest proiect işi propune
identificarea adolescenţilor cu trăsături CU (callous unemotional) din
trei centre de reeducare din Romānia (Buziaş, Tārgu Ocna şi Gaesti) cu
ajutorul unei baterii de screening adaptată şi etalonată īn acest scop,
īntrunind toate condiţiile elaborarii unui screening - procedură
validată ştiinţific al acestora. Bateria de screening va fi constituită
din probe consacrate īn screeningul adolescenţilor cu CU din SUA. Un
element de noutate introdus este includerea unei probe de evaluare a
erorilor īn identificarea emoţiilor exprimate la nivel facial şi verbal,
ceea ce va da prilejul studierii relaţiei dintre erorile īn
recunoaşterea expresiilor faciale specifice a patru emoţii (bucurie,
tristeţe, frica, mānie), nivelul empatiei şi riscul de manifestare a
comportamentelor antisociale severe şi stabile la adolescenţii cu CU.
Aceasta baterie de screening va constitui un instrument util īn
identificarea adolescenţilor cu CU şi va constitui punct de plecare īn
elaborarea programelor de prevenţie a comportamentelor antisociale
severe şi stabile.
Studii recente arată faptul că trăsăturile de personalitate antisociale,
precum lipsa sentimentului de vinovăţie, absenţa empatiei, utilizarea
abuzivă a puterii şi manipularea celorlalţi īn interes personal sunt
relativ stabile de-a lungul copilariei şi a adolescenţei, fapt care
determină conturarea clară a unui grup de adolescenţi cu un pattern
agresiv stabil şi sever de comportament antisocial. Īn acelaşi timp se
constată ca aceştia prezintă o serie de caracteristici emoţionale,
cognitive şi de persoanalitate diferite faţă de alţi tineri cu
comportarment delincvenţial. Aceste caractestistici au implicatii
importante īn definirea modelelor etiologice ale agresivităţii īn cadrul
strategiilor de identificare, evaluare şi tratare a acestui tip de
comportament agresiv īn rāndul copiilor şi adolescentilor.
Dodge si Pettit (2003), Frick si Marsee (2006), Loeber si Farrington
(2000); Raine, (2002) au identificat anumiţi factori de risc asociaţi cu
un comportament agresiv şi antisocial. Aceşti factori de risc includ
caracteristicile copilului (deficienţe neurofiziologice, deficite īn
sfera autonomiei personale, particularităţi temperamentale), dar şi
caracteristicile mediului psihosocial (respingere īn randul grupurilor
de prieteni, familie disfuncţională) care īşi pun amprenta asupra
dezvoltării acestuia. Astfel, modelele teoretice care īncearcă sa
explice evoluţia comportamentului agresiv şi antisocial şi tulburările
psihice adiacente trebuie sa īncorporeze aceasta multitudine de factori
de risc īn explicarea mecanismelor cauzale implicate.
Se vehiculeaza tot mai mult ideea că printre tinerii care dezvoltă
patternuri severe de agresivitate există probabilitatea existenţei
anumitor subgrupuri care traverseaza o procesualitate distinctă care
determină tulburarea de comportament. Astfel, s-a īncercat să se
definească acele subgrupuri de indivizi cu potenţial agresiv care diferă
din punct de vedere al tipului de comportament manifestat, al gradului
de risc īn ceea ce priveşte apariţia īn viitor a unei tulburari de
comportament , precum si factorii de risc asociaţi care ar putea susţine
diverse etiologii.
Īn acest caz, se consideră de o importanţă majoră identificarea acestor
trăsături ce indică lipsa emoţiilor şi a sentimentelor, dar şi nivelul
de indiferenţă īn raport cu acestea ,atāt pentru explicarea cauzelor ce
stau la baza celor mai grave şi agresive patternuri de comportamnet
antisocial dezvoltat de anumiţi indivizi, cāt şi pentru clasificarea şi
definirea diferitelor tipuri de grupuri de tineri cu potenţial agresogen.
Obiectivele proiectului:
-
identificarea a trei centre de reeducare din
Romānia (Buziaş, Tārgu Ocna şi Găeşti) cu adolescenţi rezidenţi cu
vārste cuprinse īntre 14-18 ani
-
elaborarea procedurii de screening a
adolescenţilor care prezintă trăsături CU (callous unemotional)
rezidenţi īn cele trei centre de reeducare
-
adaptarea , etalonarea şi validarea bateriei de
screening a adolescenţilor care prezintă trăsături CU, baterie care
va fi constituita din 5 probe din SUA cu un grad ridicat de
consistenţă internă : Instrumentul de Screening Massachusetts
(Massachusetts Youth Screening Instrument -MAISY 2, Grisso si Barnum,
2006) Inventarul trăsăturilor Callous Unemotional (Inventory of
Callous Unemotional Traits, Frick,2004), Baterie de Screening a
procesului antisocial (Antisocial Process Screening Device, Frick si
Hary,2001), Scala de evaluare a conflictului interrelaţional (Peer
Conflict Scale,Kimonis,Marsee si Frick,2004), Testul de acurateţe a
receptivităţii non verbale (DANVA 2)
-
realizarea unei variante soft a Instrumentului de
Screening Masachussets proba cu o valoare predictiva ridicată īn
evaluarea riscului de manifestare a comportamentelor antisociale
severe la adolescentii cu trăsături CU
-
evaluarea nivelului de empatie a adolescenţilor
din centreele de reeducare care prezintă trăsături CU (callous
unemotional)
-
investigarea relaţiei dintre trăsăturile CU ale
adolescenţilor din centrele de reeducare şi riscul de manifestare a
comportamentelor antisociale severe şi stabile
Rezultate preconizate in urma derularii
proiectului
-
o baterie de screening cu un gard ridicat de
consistenta interna si o validitate de crieriu buna care va putea
constiui un instrument de screening util pentru adolescentii cu CU
din centrele de reeducare
-
descoperirea unor date noi privind trăsăturile CU
ale adolescenţilor şi relaţia dintre prezenţă trăsăturilor CU şi
riscul de apariţie a comportamentelor antisociale severe şi stabile
care să fie integrate īn contextul cercetarilor internationale
-
punerea bazelor unei colaborari stiinţifice īntre
University of Massachusetts Medical School şi facultatea noastra şi
cele trei centre de reeducare din Romānia prin Prof. dr. Thomas
Grisso, coordonatorul programului National Youth Screening
Assistance Project (NYSAP) din SUA care şi-a dat acordul deja pentru
utilizarea experimentală a Instrumentului de screening MAYSY-2
(Massachusetts Youth Screening Instrument Version 2)
-
dobāndirea de către directorul de grant a unor
competenţe specifice privind screening-ul adolescenţilor cu risc de
manifestare a comportamentelor antisociale severe īn urma stagiului
de documentare in SUA şi a validării bateriei de screening ceea ce
va permite īn următorii ani crearea unei echipe din masteranzi,
doctoranzi sau alţi cercetători cu formare interdisciplinara
interesaţi de programe de cercetare a comportamentelor antisociale
-
iniţierea unei baze nationale de date normative
privind adolescenţii cu CU din centrele de reeducare din Romania
-
stabilirea unor principii ştiinţifice de
elaborare a unei strategii naţionale de evaluare la nivelul
centrelor de reeducare bazat pe procedura validate ştiinţific īn
urma derulării proiectului propus.
|
Date de contact
Lect.
univ. dr. Adrian Roşan
Catedra de Psihopedagogie
Specială
Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
Str.
Sindicatelor, nr. 7, et. 3, cam. 23/24 Cluj-Napoca, CLUJ
E-mail: arosan [at] psiedu.ubbcluj.ro
|