BICENTENAR LOUIS BRAILLE 1809-2009 CONFERINtA NAtIONALa „Universul Sistemului Braille si Dinamica Educatiei Speciale” Cluj-Napoca, 17 ianuarie 2009 Catedra de Psihopedagogie Speciala Facultatea de Psihologie si stiinte ale Educatiei Universitatea „Babes-Bolyai” Cluj-Napoca http://psihoped.ubbcluj.ro/braille/ conferinta.braille@gmail.com Sponsori: WESCO & Kreatitivity, BAUM Engineering, Fundatia Cartea Calatoare, Conrand N. Hilton Foundation, IVO Software, Global INK. PROGRAMUL CONFERINTEI 9.00 – 10.00 - inregistrarea participantilor, Cladirea PEDAGOGICA, Str. Sindicatelor, nr. 7, et. 1 10.00 – 10.40 - Deschiderea conferintei – Sala Al. Rosca, et. 1 - Prof. univ. dr. Andrei MARGA, Rectorul Universitatii „Babes-Bolyai” Cluj-Napoca - Prof. univ. dr. Calin FELEZEU, Decanul Facultatii de Psihologie si stiinte ale Educatiei - Prof. univ. dr. Vasile PREDA, seful Catedrei de Psihopedagogie Speciala - Radu Sergiu RUBA, Presedintele Asociatiei Nevazatorilor din Romania 10.40 – 11.00 - Pauza 11.00 – 12.00 - Lucrari in plen – Sala Al. Rosca, et. 1 - Radu Sergiu RUBA, Asociatia Nevazatorilor din Romania: Louis Braille - codificarea si decodificarea lumii - Prof. univ. dr. Vasile PREDA – Universitatea „Babes-Bolyai” Cluj-Napoca: Plasticitatea cerebrala in tratarea informatiilor tactile in lectura Braille - Dr. Ing. Paul FOGARASSY-NESZLY, BAUM Engineering si Dr. Ec. Costin PRIBEANU, ICI : Noutati in domeniul tehnologiilor asistive pentru deficientii de vedere - Mircea BUCUR, Fundatia "Cartea Calatoare": Biblioteca pentru toti - Carti DAISY pentru persoane cu deficiente de vedere si de citire 12.00 – 12.15 – Pauza 12.15 – 13.45 - Lucrari pe sectiuni - Sectiunea de Comunicari I – Universul sistemului Braille, Sala Al. Rosca, et. 1 – Moderatori: Anca ROZOREA, Andrea HATHAZI, Mihaela MOLDOVAN - Sectiunea de Comunicari II – Dinamica Educatiei Speciale, Sala 9, et. 1 – Moderatori: Maria Anca, Rodica POPESCU, Carolina HAtEGAN 13.45 – 14.00 - Pauza 14.00 – 15.30 - Lucrari pe sectiuni - Sectiunea de Comunicari I – Universul sistemului Braille, Sala Al. Rosca, et. 1 – Moderatori: Anca ROZOREA, Andrea HATHAZI, Mihaela MOLDOVAN - Sectiunea de Comunicari II – Dinamica Educatiei Speciale, Sala 9, et. 1 – Moderatori: Maria Anca, Rodica POPESCU, Carolina HAtEGAN 15.30 – 17.00 inchiderea conferintei SECtIUNEA DE COMUNICaRI – I – UNIVERSUL SISTEMULUI BRAILLE Moderatori: Anca ROZOREA, Andrea HATHAZI, Mihaela MOLDOVAN - Marin EANA, Adriana LECA, Laura URSU - Institutiile de invatamant special pentru deficienti de vedere - centre de resurse - Cornelia CODREANU - Parteneriat si munca in echipa in educarea elevilor cu deficiente vizuale - Silviu VANDA - Educatia si insertia socio-profesionala a nevazatorilor din Romania - Anca ROZOREA - invatarea scris-cititului Braille - ca modalitate specifica de comunicare pentru nevazatori - Claudia Veronica MARINACHE - Valentele formative ale indrumatoarelor pre-Braille - Claudia Vasilica BORCA - Relevanta programului de imbogatire instrumentala pentru nevazatori - Aurelia BaNDILa, George GOJGAR - Accesibilitatea si utilitatea site-ului web „proinclusiv”. Propuneri pentru politici de implementare a tehnologiilor inclusive - Loredana Mirela DICSI - De la "placuta si punctator", la display-urile Braille electronice - Marian PaDURE, Florentin RaDULESCU - Studiu comparativ a sintezelor vocale pentru limba romana - Iulian PAH - Aportul noilor tehnologii ale informatiei si comunicatiei (TIC) la integrarea scolara si sociala a persoanelor cu dizabilitati - Ioan Marin CiMPEAN - Tehnologii utilizate in producerea materialelor Braille - Daniela Cristina IACOB - Dezvoltarea simtului tactil si a limbajului corpului la copiii nevazatori - Mihaela GORCEA - Accesul persoanelor cu deficiente de vedere la opera de arta - Ioana ANTONIU - De la imaginea vizuala la imaginea tactila - Cristina BaLAs-BACONSCHI - Substituirea senzoriala si accesul la artele plastice a persoanelor cu deficiente de vedere - Adriana LECA, Laura URSU, Marin EANA - Rolul softurilor educationale ITOOLS in activitatea instructiv-educativa cu elevii deficienti de vedere - Radu PREDA - Perceperea climatului scolar si epuizarea profesionala la cadrele didactice - Lajos KATONA - Dispozitiv de desen pentru constructii geometrice in relief - Florin GEORGESCU, Ioan CEZAR - Dimensiunea compensativ-recuperatorie a explorarii perceptive in formarea de abilitati intelectuale la deficientul de vedere - Mihaela Adriana MOLDOVAN - Interventia timpurie la un copil cu surdocecitate. Studiu de caz. - Ioana FaRCAs - Sisteme specifice de comunicare in cazul persoanelor cu surdocecitate dobandita - Andrea HATHAZI - Dezvoltarea competentelor profesorilor care lucreaza cu copii cu deficiente vizuale multiple - Raluca Mihaela ANGHEL - Visele si implicatiile lor la persoanale cu dizabilitati vizuale - Oana PREDA - Stimularea atentiei si imaginatiei prin educatie cognitiva si ludoterapie - Ana-Maria Irina DRaGAN - Terapia ocupationala la persoanele cu dizabilitati - Liliana BiRLE - Educatia rational-emotiva si comportamentala la copiii cu deficiente de vedere. Studiu de caz - Elena Madalina CIUICa - Aspecte privind imaginea de sine la deficientii vizuali SECtIUNEA DE COMUNICaRI – II – DINAMICA EDUCAtIEI SPECIALE Moderatori: Maria ANCA, Rodica POPESCU, Carolina HAtEGAN - Maria ANCA - Monitorizarea achizitiilor audio-verbale la copiii cu implant cohlear - Carolina HAtEGAN - Repere psihopedagogice ale terapiei auditiv-verbale in conditiile implantarii cohleare - Anamaria BOLOGA, Cornelia POSA - Protezarea deficien?ilor de auz cu I.C.- Studii de caz - Rodica POPESCU, Carmen sTEFaNESCU - Evaluarea capacitatii de intelegere a limbajului verbal de catre copiii implantati, prin "Proba de intelegere verbala" - Simona RaU, Teodora NEAGU - Importanta antrenamentului auditiv la copiii cu deficienta de auz - Ana Adriana CONEA, Teodora NEAGU, Eugenia VASILCA - Rolul proiectelor educative in dezvoltarea relatiilor interpersonale - Maria IVaNESCU, Samica BOGHIU - Stimularea dezvoltarii senzoriale a prescolarilor prin activitatile desfasurate in natura - Ioana-Letitia sERBAN - Introducerea textului literar la elevii deficienti de auz de varsta scolara mica - Lucia RAIA - Modalitati specifice alternative de citire utilizate de copiii cu deficienta de auz - Maria Mioara SALLOUM - Pro sau contra integrare ?!? - Doru Vlad POPOVICI, Monica DORU - Aspecte ale integrarii sociale prin programe educative personalizate la scolarii cu deficienta mintala - Rodica PREDA - Implicatii ale utilizarii desenului ca mijloc de evaluare, interventie educativa si de terapie la copii cu dizabilitatii cognitive - Rodica VaTCa - Interventii si instrumente ludografice de evaluare a motricitatii fine la copilul cu dizabilitati - Carmen BODEA - Modele actuale in abordarea dificultatilor specifice de invatare la matematica - Maria Cristina SURDU - Program instructiv-educativ de corectare a discalculiei operationale - Valeria COSTRUt - Disgrafia de evolutie - Adriana CaNDEA - Evaluarea cunostintelor sintactice la adolescentii cu traumatisme cerebrale: efectele memoriei asupra testului ce verifica performanta - Florentin Remus MOGONEA, Florentina MOGONEA - Caracteristici ale metacognitiei copiilor cu dificultati de invatare - Florentina MOGONEA, Florentin Remus MOGONEA - Rolul imaginii de sine in asigurarea succesului elevilor cu dificultati de invatare - Raluca DRAGOTa - Hidroterapia prin metoda Halliwick - Adrian ROsAN - Program de dezvoltare a comportamentului responsabil - Alexandra Ioana BOLBOACa - Modalitati de preventie si diminuare ale comportamentului agresiv al elevilor adolescenti in contextul deviantei scolare - Razvan MOLAN, Claudia POP, Corina SILVEsEAN - Rolul familiei in dezvoltarea stimei de sine in cazul copiilor cu CES - Cristina Florina POP, Adina Maria POP - Rolul familiei in educatia persoanelor cu dizabilitati - Anca MAIER (MOGA) - Parteneriatul profesor de sprijin - profesorul de la clasa - Nicoleta Elisabeta Elena STANCIU - Integrarea copiilor cu dizabilitati in invatamantul de masa - Laura-Elena RUNCEANU - Strategii europene in sprijinul includerii socio-profesionale a persoanelor cu dizabilitati - Corina Elena BOZBICI - impreuna cu parintii, pentru copiii nostri - Mihaela Lumini?a IORDACHE - Creativitatea - proces complex al personalitatii