PSIHOPEDAGOGIA SPECIALA
-la inceput de an universitar-
In anul universitar 2009-2010 Catedra de Psihopedagogie Speciala deruleaza programe la nivel licenta pentru trei ani de studii, in limba romana pentru 171 studenti, forma de invatamant zi si 83 studenti forma de invatamant la distanta.
Specializarea Psihopedagogie speciala, nivel licenta, forma de invatamant zi este acreditata si forma de invatamant deschis la distanta (IDD) are autorizare de functionare provizorie, in conformitate cu Monitorul Oficial nr.465/ 6.07.2009 din data de si cu H.G. 749/ 2009.
Absolventii de Psihopedagogie Speciala vor dobandi cunostinte si abilitati legate de:
-
caracteristicile diferitelor functii si procese psihice in conditiile dezvoltarii normale si atipice;
-
varietatea cauzelor care pot determina aparitia diferitelor dizabilitati;
-
sindroamele in care sunt prezente diferite dizabilitati (cognitive, senzoriale, motorii);
-
posibilitatea aparitiei unor tulburari asociate acestor sindroame (emotionale, comportamentale);
-
principiile care stau la baza evaluarii copiilor cu diferite dizabilitati (cognitive, senzoriale, motorii);
-
elaborarea unor programe educative adecvate copiilor cu diferite dizabilitati, in contextul tendintelor actuale de dezvoltare a curriculum-ului;
-
evaluarea eficientei programelor educative si de instruire;
-
rolurile diferite pe care le poate indeplini un cadru didactic in scoala speciala ca profesor psihopedagog sau in scoala de masa, ca profesor itinerant sau de sprijin.
-
evaluarea sistematica a copiilor cu diferite dizabilitati (cognitive, senzoriale, motorii) si tulburari ale limbajului, tinand cont de trebuintele specifice ale acestora si de potentialul lor;
-
interpretarea si utilizarea rezultatelor evaluarilor potentialului cognitiv al copiilor, dar si a comportamentului lor in diferite situatii de invatare si de viata;
-
elaborarea, aplicarea, monitorizarea si evaluarea unor Proiecte de Interventie Personalizata (PIP) si/sau a Proiectelor de Educatie Personalizata (PEP) pentru copiii cu diferite dizabilitati;
-
colaborarea cu personalul didactic al claselor in care sunt integrati elevii cu deficiente, cu precizarea metodelor de lucru adecvate fiecarui caz in parte.
Incepand cu acest an universitar avem doua noi programe de studiu la nivel master ambele acreditate ARACIS (http://www.aracis.ro , lista cu programele de studii masterale acreditate, postate din 5 aug. 2009, Anexa 1): "Terapia limbajului si audiologie educationala" , la care sunt inscrisi in acest an universitar 37 masteranzi si "Management, consiliere si asistenta psihopedagogica", care debuteaza cu 35 masteranzi.
Competentele si abilitatile oferite de masteratul "Terapia limbajului si audiologie educationala" sunt fundamentate pe o baza interdisciplinara ancorata atat in domeniile psihologiei cat si in domeniile fizicii, medicinei, biologiei. Curricula a fost astfel construita incat absolventii acestui masterat sa devina specialisti capabili sa realizeze: screening-ul neonatal in cazul copiilor cu deficiente de auz, dar si screening-ul prescolarilor cu tulburari de limbaj; evaluarea complexa (psihologica, logopedica, audiologica, educationala) in cadrul unor echipe interdisciplinare (specialisti in terapia limbajului, medici, psihologi, cadre didactice), diagnosticul simptomatologic, etiologic, diferential; planificarea interventiilor privind recuperarea complexa medico- psiho-pedagogica; elaborarea si aplicarea planurilor de interventie in domeniul tulburarilor de limbaj si al deficientelor de auz. Astfel, acesti absolventi vor putea corela diagnosticul audiologului clinician cu recomandarile audioprotezistului si vor putea valorifica datele complexe referitoare la etiopatogenie, protezare, reglarea protezelor auditive in antrenamentele specifice bazate pe principiile audiologiei educationale subsumate obiectivelor de dezvoltare a comunicarii si limbajului verbal, precum si obiectivelor de dezvoltare a functiei auditive. Competentele si abilitatile masteranzilor vor viza in egala masura interventiile corectiv- compensatorii in tulburarile de limbaj si deficientele de auz la copii si la adulti, cu adaptari ale metodelor si tehnicilor terapeutice nu doar la diagnosticul dizabilitatii, ci si la varsta beneficiarilor. Nu in ultimul rand, prin pachetul de discipline psihologice, masteranzii vor avea acces la tehnici psihoterapeutice individuale si de grup, art- terapeutice, precum si de consiliere a persoanelor cu tulburari de limbaj si deficiente de auz, precum si a familiilor acestora. Un element specific in acest sens este demersul de informare a familiei copilului cu deficiente de auz privind optiunile pentru comunicare, curentele educative, posibilitatile de scolarizare ale acestor copii.
Masteratul de “Management, consiliere si asistenta psihopedagogica", prin curricula sa asigura:
-
dezvoltarea competentelor teoretice si metodologice privind initierea si desfasurarea activitatilor manageriale din institutiile incluzive;
-
dezvoltarea competentelor teoretice si metodologice de consiliere educationala, psihologica si de asistenta psihopedagogica in unitatile scolare si extra-scolare incluzive (cu accent pe cunoasterea personalitatii, pe reabilitarea si recuperarea persoanelor cu dizabilitati sau boli cronice, pe adaptarea mediilor de invatare si a celor destinate activitatilor cotidiene, adaptarea activitatilor de loisir in raport cu particularitatile diferitelor persoane cu dizabilitati)
-
dezvoltarea competentelor de evaluare psihologica si psihopedagogica a elevilor din unitatile scolare incluzive;
-
dezvoltarea competentelor vizand adaptarea curriculara si de realizare a unor programe de orientare vocationala pentru elevii cu anumite dizabilitati, precum si programe de reconversie profesionala.
-
dezvoltarea competentelor de munca in echipa multidisciplinara
-
dezvoltarea competentelor de consiliere a parintilor sau a altor apartinatori ai persoanelor cu dizabilitati.
La admiterea din acest an, specializarile oferite de noi, au atras un numar considerabil de studenti ceea ce demonstreaza un interes crescut pentru oferta noastra educationala.
Scoala doctorala “Educatie, dezvoltare, cognitie", organizata in colaborare de catedrele de Psihopedagogie speciala si de Stiinte ale Educatiei, urmareste indeplinirea obiectivelor prevazute de Regulamentul Universitatii Babes-Bolyai de organizare si desfasurare a studiilor universitare de doctorat nr. 14385, din 31 octombrie 2005, si de Institutul de studii doctorale, obiective mentionate si in Contractul de studii universitare de doctorat.
Prin cursurile si activitatile seminariale, prin examenele si referatele intocmite de doctoranzi, sub coordonarea fiecarui conducator stiintific, se urmareste in primul rand dezvoltarea competentelor de cercetare ale doctoranzilor, astfel incat tezele de doctorat elaborate sa fie inovative, aducandu-se contributii originale metodologice si aplicative – cu efect benefic in sfera stiintelor educatiei si al psihologiei aplicate.
Cursurile si activitatile seminariale sunt sustinute de prof. dr. Vasile Preda, prof.dr. Miron Ionescu, prof. dr. Vasile Chis, prof. dr. Szamoskőzi Stefan si prof.dr. Musata Bocos.
Doctoranzii – din Romania si Israel, care frecventeaza scoala doctorala in sistem Bologna, sunt consiliati si stimulati sa isi valorifice cercetarile prin publicatii in reviste ISI, in reviste BDI si in cele recunoscute de CNCSIS, precum si in carti personale sau colective, chiar inainte de finalizarea tezei de doctorat. Responsabilul acestei scoli doctorale este prof. univ. dr. Vasile Preda.
Oferim, in fiecare an, cursuri de perfectionare si cursuri postuniversitare de perfectionare care atrag o populatie extrem de diversa de cursanti, cadre didactice cu studii medii sau cu studii superioare, absolventi ai altor specializari care doresc sa dobandeasca cunostinte bazale in domeniul educatiei speciale sau absolventi de Psihopedagogie Speciala care doresc sa se perfectioneze:
-
Cursul de perfectionare in Educatie Speciala
-
Cursul postuniversitar de perfectionare Cadre didactice de sprijin/itinerante
-
Cursul postuniversitar de perfectionare Abordari moderne in terapia limbajului.
In anul universitar 2008-2009 am organizat aceste cursuri nu numai in Cluj-Napoca, la sediul facultatii, ci si in alte orase, unde, datorita numarului mare de solicitari, s-a intrunit o formatie de studii. (De exemplu: Baia-Mare, Medias, Sibiu, Piatra-Neamt).
Alaturi de componenta didactica, componenta de cercetare este repezentata de volumul consistent de publicatii realizate de membri catedrei in anul universitar 2008-2009: studii in reviste si volume (3 capitole si 2 studii publicate la edituri recunoscute CNCSIS, 2 studii in reviste indexate BDI si 3 articole publicate in reviste de specialitate), volume cu studii si cercetari (1), organizari de conferinte (7 lucrari publicate in volume ale conferintelor nationale) si contracte (2 participari la contracte nationale) si proiecte de cercetare (1 proiect).
In acest an se deruleaza un proiect de cercetare de tip PN II IDEI cu tema "Implicatiile implantului cohlear asupra dezvoltarii limbajului verbal ca mediator cognitiv".
Cercetarea este articulata pe problematica implantului cohlear si a modalitatii in care, pentru categoria de copii cu deficienta de auz, protezati cu implant cohlear, limbajul se prezinta drept un mediator cognitiv. In vederea explorarii acestei dimensiuni a implantului cohlear este structurata o abordare inter si transdiscplinara, o abordare prin care se permite cercetatorilor sa radiografieze situatia din tara si din strainatate a copilului cu implant cohlear, din punct de vedere psihopedagogic si terapeutic. Cercetarea fundamentala este reglata si de o secventa aplicativa, prin care se construieste sensul acestui studiu in vederea crearii unei rampe de lansare spre inovatie, in acest domeniu. In vederea structurarii unei cercetari originale si creatoare de nou, echipa de cercetare este una interdisciplinara, acest domeniu fiind unul de confluenta. Astfel ca sunt create premisele unei cercetari orientate spre nou, a unei cercetari prin care se incearca identificarea a noi modalitati de stimulare si antrenare a auzului si limbajului copilului cu implant cohlear, cu scopul facilitarii integrarii scolare si sociale a acestuia. Cercetarea se dimensioneaza pe zonele de maxim interes si expansiune din punctul de vedere al resurselor implicate si produse: vor fi valorificate informatii din domeniile fizicii si electronicii medicale si vor fi furnizate date domeniului cercetarii clinice cu aplicatie in medicina si psihologie, vor fi obtinute rezultate cu valoare pentru subdomeniile recuperarii psihopedagogice, terapiei ocupationale acestea se vor putea constitui intr-o importanta sursa de noutate. Abordarea terapeutica este una flexibila aceasta fiind articulata pentru a raspunde cerintelor si nevoilor specifice fiecarui caz in parte, fiind respectat principiul fundamental al normalizarii si cel care deriva din acesta, cel al egalitatii sanselor fiind accentuata biodiversitatea prin exprimarea acesteia in unicitatea structurarii bio-psiho-socio-culturale a fiintei umane.
In anul universitar 2008-2009 au fost organizate 3 conferinte nationale cu participare internationala:
-
Comunicare orala-comunicare gestuala. Complementaritate si diversitate, 27 iunie, 2009, Cluj-Napoca
-
Universul sistemului Braille si dinamica educatiei speciale, 17 ianuarie 2009
-
Tendinte psihopedagogice moderne in dezvoltarea abilitatilor de comunicare, 3-5 octombrie 2008.
Au fost organizate si o serie de work-shop-uri in colaborare cu Catedra de Psihologie Clinica si Psihoterapie, Asociatia Nationala a interpretilor autorizati in limbaj mimico-gestual, Centrul de Educatie Incluziva Beclean, Colegiul National "George Cosbuc" Nasaud si:
-
"Modele de practici in interpretarea din si in limbaj mimico-gestual";
-
"Stimularea comunicarii prin terapie asistata de animale si roboti terapeutici";
-
"Prezentarea metodei terapeutice K.O.S.T.";
-
"Particularitati ale educatiei la copiii cu deficiente senzioriale multiple" ;
-
"Maini care vorbesc - introducere in limbajul gestual si limbajul tactil specific persoanelor cu surdocecitate";
-
"Tehnologii de acces pentru persoane cu deficiente de vedere";
-
“Bilingvismul si dezvoltarea limbajului la copil";
-
“Prezentarea programului de evaluare / antrenare a laturii morfologice a limbajului";
-
“Abordari psihopedagogice si interdisciplinare in terapia tulburarilor lexico-grafice".
In acest moment aniversar felicitam actuala echipa manageriala si intregul colectiv de cadre didactice pentru realizarile remarcabile exprimate in investitiile materiale care au transformat institutia intr-o scoala moderna, de nivel european dar si pentru dezvoltarea si perfectionarea resursei umane, fapt care se rasfrange asupra activitatii instructiv-educative si corectiv-compensatorii.
Si pana in acest an am avut colaborari cu Centrul de Educatie Incluziva Nr. 1, Targu-Mures:
-
am organizat, la cererea cadrelor didactice de la cele trei scoli speciale din judetul Mures (doua din Targu-Mures si una din Reghin), Modulul de perfectionare in Educatie Speciala si Cursul post-universitar pentru cadre didactice de sprijin/itinerante, ambele s-au realizat in sistem modular si au reunit un numar impresionant de beneficiari;
-
am audiat si publicat lucrari prezentate de cadre didactice muresene cu ocazia conferintelor nationale si a work-shop-urilor organizate de catedra noastra, pana acum
-
am avut ocazia sa cunoastem calitatea actului didactic prin asistenta la activitati didactice si corectiv compensatorii, prezentari de studii de caz, sustinute de cadre didactice de la aceasta scoala, cu ocazia inspectiilor speciale pentru obtinerea gradului didactic I;
-
studenti la specializarea Psihopedagogie Speciala au fost primiti in institutie pentru asistenta si culegere de date experimentale destinate elaborarii lucrarilor de licenta.
La ora actuala avem semnata o conventie de colaborare intre Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei si Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva Nr. 1, Targu-Mures care statueaza un nou nivel al relatiilor dintre aceste institutii si speram ca reprezinta deschiderea spre colaborari in cadrul unor proiecte de cercetare si a unor proiecte de accesare a unor fonduri structurale.
Luand aminte la istoricul specializarii Psihopedagogie Speciala, infiintata de prof. Alexandru Rosca, sub denumirea de Defectologie, in anul 1960 putem spune ca traditia se imbina cu traditia si constituie cea mai sigura garantie pentru calitatea actului educational sub semnul noilor perspective.
Conf. univ. dr. Maria Anca
Galerie imagini
Municipiul Cluj-Napoca
Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei
Centrul de Asistenta in Domeniul Tehnologiilor de Acces pentru Persoane cu Deficiente de Vedere