Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva Nr. 1 Targu-Mures
In urma cu 40 de ani, in anul 1969, a luat fiinta in Targu Mures prima scoala speciala din judet, ca urmare a numeroaselor solicitari venite din partea parintilor confruntati cu situatia de a-si creste, educa si ocroti copiii cu deficienta mintala.
La 15 septembrie 1969, sub coordonarea domnului director Alamorean Chirion, scoala Ajutatoare isi deschide portile pentru cei 104 elevi din clasele I-IV (organizati in 7 clase, sectiile romana si maghiara), indrumati de 9 cadre didactice (Albert Cecilia - logoped, Agoston Elisabeta - invatatoare, Benedek Ilona - invatatoare Curticapean Georgeta - invatatoare, Popa Margareta - invatatoare, Sonfalean Anica - invatatoare, Selyem Elisabeta - invatatoare, Tokes Maria - invatatoare).
Primul trimestru a constituit perioada de acomodare si intelegere a specificului scolii, studiindu-se literatura de specialitate, documentele scolare (Planurile si Programele de invatamant, manualele etc.) si incercandu-se in acelasi timp cunoasterea particularitatilor de grup si individuale ale elevilor.
Cu toate dificultatile inceputului, la sfarsitul primului an scolar 1969-1970, intregul colectiv s-a bucurat de rezultatele bune obtinute. Treptat numarul claselor a inceput sa creasca, la fel si numarul cadrelor didactice, iar prima promotie a absolvit clasa a VIII-a in anul scolar 1973-1974 cu un efectiv de 41 elevi.
In scopul imbunatatirii procesului instructiv-educativ din 4 februarie 1974, scoala a functionat cu regim de semiinternat prin asigurarea pentru elevi a unei mese zilnice.
In anul 1976 in plan educativ au aparut activitatile recuperativ-terapeutice, iar in plan administrativ s-a marit personalul auxiliar.
In urmatorii ani specificul scolii si particularitatile muncii cu elevii cu dizabilitati s-au consolidat, iar satisfactiile morale s-au datorat progreselor si recuperarii acestora.
Elevii isi continuau pregatirea in scoli profesionale precum scoala profesionala Apalina-Reghin pentru baieti si scoala profesionala din Bistrita pentru fete. Cu aceste institutii, scoala noastra colabora prin schimburi de experienta, vizite anuale ale claselor a VIII-a la aceste unitati si lucrari stiintifice.
Trecerea in cel de-al II-lea deceniu de functionare (1979-1989) a scolii Ajutatoare Nr.1 a adus noi perspective dar si provocari. Cladirea scolii a suferit modificari deoarece necesitatea largirii B-dului 1 Decembrie 1918 a facut ca partea din fata sa fie demolata, insa prin construirea unei noi aripi, cladirea a castigat spatiu (6 sali de clasa), ajungand la forma actuala.
Experimental, in anul scolar 1980-1981 a functionat si clasa a IX-a in regimul scolii Ajutatoare, insa datorita faptului ca rezultatele nu au fost multumitoare s-a renuntat la aceasta optiune.
Tot in aceasta perioada a crescut numarul elevilor deoarece spre institutia noastra au fost orientati pe langa elevii cu deficienta mintala si cei cu deficiente asociate si tulburari de comportament.
Din anul scolar 1984-1985 cadrele didactice din unitate au participat la cursuri de perfectionare in psihopedagogie speciala in vederea imbunatatirii calitatii actului didactic.
Satisfactia profesionala s-a datorat faptului ca marea majoritate a fostilor elevi s-au integrat in viata sociala, si-au intemeiat familii si au devenit cetateni onesti ai localitatilor unde muncesc si traiesc. Vizitele unora dintre acestia la scoala au confirmat acest lucru.
De asemenea este de remarcat faptul ca scoala Ajutatoare si-a constituit in linii esentiale o personalitate distincta in contextul invatamantului din judet caracterizata de un stil didactic specific, ca urmare a muncii si pasiunii personalului didactic.
Din anul scolar 2000-2001 unitatea noastra a oferit activitati terapeutice recuperatorii pentru copiii hipoacuzici - prescolari si scolari - integrati in invatamantul de masa.Ulterior aceasta activitate s-a extins, in prezent fiind cuprinsi in program 32 de copii hipoacuzici.
O alta noutate a fost faptul ca din anul scolar 2002-2003 unitatea noastra asigura cadre didactice de sprijin, in sistemul scolilor incluzive.
Politica normalizarii si integrarii promovata la nivel national si international a dus, in anul scolar 2006-2007, la transformarea unitatii noastre din Scoala Speciala in Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva.
Componenta eterogena a claselor si necesitatea personalizarii si individualizarii demersului didactic pentru a raspunde nevoilor specifice fiecarui copil, a dus in anul scolar 2008-2009 la optiunea implementarii in institutia noastra a alternativei educationale de Pedagogie curativa, in prezent functionand in acest sistem un numar de patru clase experimentale.
Perioada dintre anii 1969 si 2009 in care se inscrie evolutia scolii de la infiintare pana in prezent ii cuprinde la conducerea Centrului Scolar pentru Educatie Incluziva Nr. 1 din Targu-Mures pe directorii: Alamorean Chirion, Pure Dumitru, Csiszer Balazs, Man Maria, Luca Petru, Melian Sonia, Nagy Ildiko, Grec Claudia si directorii adjuncti: Szincsak Eniko, Rancz Ana, Balint Magdalena, Man Maria, Nagy Ildiko, Melian Sonia, Peterffi Csilla, Moldovan Angelica, Moga Anisoara.
Tot acest parcurs descrie valoarea a ceea ce noi, ca institutie suntem astazi si totodata constituie temelia a ceea ce ne dorim sa devenim.
Imagini de la Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva Nr. 1 Targu Mures
Imagini din Targu Mures