YouTube
 
Facebook
 
Twitter
 
Instagram
Specializarea Psihopedagogie Specială, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca
Departamentul de Didactica disciplinelor STEM și Psihopedagogie Specială, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației - Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca

GHID privind elaborarea LUCRĂRII DE LICENŢĂ

 

Autori: colectivul Departamentului de Psihopedagogie Specială, UBB Cluj

Prezentul Ghid a fost adaptat după Ghidul pentru elaborarea lucrării de licență, Facultatea de Psihologie, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca.

Notă:

Acesta este ghidul oficial privind elaborarea lucrării de licență, pentru Specializarea Psihopedagogie Specială, Facultatea de Psihologie şi Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai. Informațiile cuprinse în prezentul Ghid vor fi personalizate împreună cu coordonatorul licenței, în funcție de specificul lucrării și stilul personal al acestuia.

ACCESEAZĂ GHIDUL (PDF)


 

 

 

 

TEMATICA PENTRU EXAMENUL SCRIS VIZÂND CUNOŞTINŢELE FUNDAMENTALE ŞI DE SPECIALITATE PSIHOPEDAGOGIE SPECIALĂ 

 

SESIUNEA IUNIE-IULIE 2025

 

1. Particularităţi ale dezvoltării fizice, cognitive şi socio-emoţionale la vârstele: antepreşcolară, preşcolară, şcolară mică, şcolară mare.
2. Evaluarea psihopedagogică la o categorie de copii cu dizabilităţi: etape, caracteristici şi instrumente utilizate.
3. Programe de intervenţie timpurie (domeniu psihomotor, cognitiv, comunicare şi limbaj).
4. Specificul proiectării activităţilor de predare-învăţare la copiii cu dizabilităţi.
5. Planul de intervenţie personalizată (P.I.P.) la diferite categorii de dizabilităţi.
6. Prevenirea şi terapia tulburărilor de pronunţie, vorbire şi limbaj.
7. Prevenire şi intervenţie psihopedagogică la copiii cu dificultăţi de învăţare.
8. Elemente de consiliere ale familiilor copiilor cu dizabilităţi.

 

BIBLIOGRAFIE RECOMANDATĂ

PSIHOLOGIA DEZVOLTĂRII ÎN CONTEXTUL DIZABILITĂŢII

  • Costea-Bărluțiu, C. (Coordonator și editor)(2016). Abordarea psiho-socială a dizabilității. Modele de evaluare și intervenție. Presa Universitară Clujeană: Cluj-Napoca. disponibil online la http://psihoped.psiedu.ubbcluj.ro/resurse/2016%20C-Costea-Barlutiu%20-%20coordonator-editor.pdf 
  • Feldman, D.R., Wendkos Olds, S., Papalia, E. D. (2010). Dezvoltarea umană, Editura Trei, București.
  • Gherguţ, A., (2007). Sinteze de Psihopedagogie Specială. Ghid pentru concursuri și obținerea gradelor didactice. Editura Polirom, Iaşi.
  • Munteanu, A. (2006).  Psihologia dezvoltării umane, Editura Polirom, Iași
  • Preda, V. (2012). Introducere in psihologia dezvoltarii (suport de curs), Universitatea Babes-Bolyai, Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Departamentul de Psihopedagogie speciala.
  • Roșan, A. (coordonator)(2015). Psihopedagogia specială. Modele de evaluare și intervenție. Editura Polirom: Iași.
  • Schaffer, R.H. (2007). Introducere in psihologia copilului. Editura ASCR, Cluj.

 

PSIHOPEDAGOGIA PERSOANELOR CU DIZABILITATE INTELECTUALĂ
  • Brock, M. & Hatton, D. (2010). Distinguishing features of autism in boys with fragile X syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54 (10), 894–905.  jir_1315
  • Cornish, K., Sudhalter V., Turk, J. (2004). Attention and language in fragile X. Mental retardation and developmental disabilities research review, 10, 11-16.
  • ykens, E. M. şi colab. (2002). Maladaptive behaviour in children and adolescents with Down’s syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 46 (6), 484-492.
  • Intellectual Disability: Definition, Classification, and Systems of Support, AAIDD, 11th Edition, 2010. American Association on Intellectual and Developmental Disabilities – AAIDD,  http://www.aamr.org/
  • Laws, G., & Bishop, D.V.M. (2004). Verbal deficits in Down’s syndrome and specific language impairment: a comparison. INT. J. LANG. COMM. DIS. 39 (4), 423–451
  • Menghini, D.,  Addona, F., Costanzo, F.  &Vicari, S (2010). Executive functions in individuals with Williams syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54 (5), 418–432.
  • Runceanu, L. E. (2004) Profiluri neurocomportamentale în deficienţele de intelect asociate unor sindroame genetice. Cogniţie, creier, comportament, 3-4, 483-497.
  • Whittington, J.  & Holland, T.(2011). Recognition of emotion in facial expression by people with Prader–Willi syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54 (1), 75-84.
  • http://www.aaidd.org

 

PSIHOPEDAGOGIA COPIILOR CU DIFICULTĂŢI DE ÎNVĂŢARE
  •  Ariel, A. (1992), Education of Children and Adolescents with Learning Disabilities, California State University, SUA.
  • Asociaţia Reninco România (1999) Ghid de predare-învăţare pentru copiii cu cerinţe educative speciale, Bucureşti.
  • David, C. și Roșan, A. (2019). Intervenții psihopedagogice în tulburările specifice de învățare. Editura Polirom: Iași. 
  • David, C. și Roșan, A. (2017). Repere diagnostice bazate pe dovezi științifice în tulburările specifice de învățare. Editura Argonaut & Limes: Cluj-Napoca.
  • Bender, N. William (1993), Learning Disabilities: Best Practice for Professionals, Reed Publishing Inc., SUA. Doyle, J. (1996), Dyslexia an introductory guide, London, Whurr publishers Ltd..
  • Gavril, L. (2019). Dislexia. Simptome, cauze, intervenție. Editura Test Central: București.
  • Grégoire, J., Piérart, B. (1994), Evaluer les troubles de la lecture, DeBoeck-Wesmael, Bruxelles, p. 33-51, 105-127, 225-249.
  • Hallahan, D.P., Kaufmann, J.M. (1997) Exceptional Learners, Allyn & bacon, Massachusetts, p. 160-208.
  • Harris, I., Sipay, E. (1980), How to increase reading ability, New York, Lougman Inc.
  • Lerner, J., (1989), Learning Disabilities. Theories, Diagnosis and Teaching Strategies, Fifth Edition, Houghton Mifflin, SUA.
  • Mercer & Mercer (1985), Teaching Students with Learning Problems, Toronto, Charles E. Merrill Publishing Company.
  • Ungureanu, D. (1998), Copiii cu dificultăţi de învăţare, E.D.P., Bucureşti.

 

PSIHOPEDAGOGIA PERSOANELOR CU DEFICIENȚE VIZUALE
  • Mason, H., & McCall, S. (Eds.). (1997). Visual impairment. Access to education for children and young people, London: David Fulton Publishers.
  • Pădure, M. (2014). Stiluri de învățare și tehnologii de acces în contextul deficiențelor de vedere. Presa Universitară Clujeană: Cluj-Napoca.
  • Preda, V. coord. (1999). Intervenţia precoce în educarea copiilor deficienţi vizuali. Cluj Napoca: Presa Universitară Clujeană.
  • Preda, V., Cziker, R. (2004), Explorarea tactil- kinestezică în perceperea obiectelor, a imaginilor tactile şi în lectura Braille, Cluj Napoca, Presa Universitară Clujeană.

 

PSIHOPEDAGOGIA PERSOANELOR CU DEFICIENȚE MULTIPLE
  •  Aitken, S., Buultjens, M. (2007), Procesul de predare – învăţare la copiii cu surdocecitate, Buureşti, Editura Semne
  • McInnes,J.M. şi Treffry, J.A. (2001), Copilul cu surdocecitate-Ghid de dezvoltare, Editura Semne, Bucureşti
  • Sacks, S.Z. R.K. Silberman, R.K. (Eds.) (2002), Educating students who have visual impairments with other disabilities,  2nd Ed., Paul H. Brooks Publishing Co., Baltimore

 

PSIHOPEDAGOGIA PERSOANELOR CU DEFICIENȚE DE AUZ
  •  Anca, M.D. (2007). Psihologia deficienţilor de auz. Presa Universitară Clujeană, Cluj Napoca.
  • Benoît, V. (2000). Psychologie de la surdite, DeBock, Universite.
  • Cucoş, C. (2007).  Pedagogie, Editura Polirom, Iaşi.
  • Pufan, C. (1982). Probleme de surdo-psihologie. Bucureşti, Editura Didactică Pedagogică.
  • Schow, R.L.; Nerbonne, M.A. (2007). Introduction to audiologic rehabilitation, Pearson Education, Boston.
  • Verza, E.; Verza, F.E. (2011). Tratat de psihopedagogie specială, Editura Universităţii Bucureşti.

 

PSIHOPEDAGOGIA PERSOANELOR CU TULBURĂRI DE LIMBAJ
  • Anca, M.D. (2007). Logopedie. Presa Universitară Clujeană, Cluj Napoca.
  • Anca, M.D.; Haţegan, C. (2008). Terapia limbajului-o abordare interdisciplinară, Presa Universitară Clujeană.
  • Bodea-Hațegan, C. (2016). Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Editura Trei: București. 
  • Paul, R. (2007). Language Disorders from infancy through adolescence, Mosby Elsevier.
  • Raduly, Z. (2010). Ghid pentru studenţii dislexici, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca.
  • Rondal, J.A.,Seron X. (sous la direction) (2000). Trouble du langage. Ed.:Pierre Mardaga, Hayen.
  • Vrăsmaş, E., Stănică, C. (1997). Terapia tulburărilor de limbaj – intervenţii logopedice, Editura Didactică Pedagogică, Bucureşti.

 

DIDACTICA PSIHOPEDAGOGIEI SPECIALE
  • Bateman, B. D., Herr, C. H. (2006). Writing measurable IEP goals and objectives. Wisconsin: IEP Resources.
  • Broderick, A., Mehta-Parekh, H., Kim Reid, D. (2005). Differentiating instruction for disabled students in inclusive  classrooms. Theory into practice, 44(3), 194–202.
  • Gherguţ, A. (2001). Psihopedagogia persoanelor cu cerinţe speciale. Strategii de educaţie integrată, Iaşi: Editura Polirom.
  • Gherguţ, A. (2006). Psihopedagogia persoanelor cu cerinţe speciale. Strategii diferenţiate şi incluzive în educaţie (ediţia a II-a revăzută şi adăugită). Iaşi: Editura Polirom.
  • Haager, D., & Klingner, J. (2005). Differentiating instruction in inclusive classrooms. The special educator’s guide. Boston: Pearson.
  • Lewis, R.B., & Doorlag, D.H. (2006). Teaching special students in general education classrooms (7th ed.). Upper Saddle River: Pearson, Merrill Prentice Hall.
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2004). The inclusive classroom. Strategies for effective instruction (2nd ed.). Upper Saddle River: Pearson, Merrill Prentice Hall.
  • Olson, L. J, & Platt, J. M. (1996). Teaching children and adolescents with special needs. 2nd Edition. New Jersey: Merrill.
  • Roşan, A., Marcu, S. (coord.) (2007). Învăţăm împreună – repere metodologice în educaţia incluzivă , Ed. Alma Mater, Cluj-Napoca
  • Salend, S. J. (2005). Creating inclusive classrooms. Effective and reflective practices for all students (5th ed.). Upper Saddle River: Pearson, Merrill Prentice Hall.
  • Vrăsmaş, T. (2001). Învăţământul integrat şi/sau incluziv. Bucureşti: Editura Aramis
  • Waldron, K. (1996). Introduction to a special education. The inclusive classroom. New York: Delmar Publishers.

 

CONSILIEREA PERSOANELOR CU DIZABILITĂŢI
  • Gillon, E. (2007). Facilitating a Process of Change, în Person-Centred Counselling Psychology. An Introduction, SAGE Publications, Los Angeles, p. 67-87;
  • Grey, R. (2010). Stages of Loss, în Bereavement, Loss and Learning Disabilities. A Guide for Professionals and Carers, Jessica Kingsley Publishers, London, p. 37-47;
  • Grey, R. (2010). Working with Families, în Bereavement, Loss and Learning Disabilities. A Guide for Professionals and Carers, Jessica Kingsley Publishers, London;
  • Hanson, M.J. (2003). Twenty-Five Years After Early Intervention: A Follow-Up of Children With Down Syndrome and Their Families, în Infants and Young Children, 16(4), p. 354-365;
  • Luterman, D. (2004). Counseling Families of Children with Hearing Loss and Special Needs, în The Volta Review, 104(4), p. 215-220;
  • Moulton Milo, E., (2002): The Death of Child With a Development Disability, în  Neymeier, R.A. (Ed.), Meaning Reconstruction and the Experience of Loss, American Psychological Association, Washington, DC;
  • Plimley, L., Bowen, M., Morgan, H. (2007). Family relationships, în Autistic Spectrum Disorders in the Early Years, Paul Chapman Publishing, London, p. 14-19;
  • Rogers, C. R. (2008): Cum pot să ajut? în A deveni o persoană, Ed. Trei, Bucureşti, p. 69-122.

 

Suporturi de curs recomandate
  • Cursurile de psihopedagogia tulburărilor intelectuale si didactica psihopedagogiei speciale
  • Cursurile de psihopedagogia deficienţilor de auz şi metodica recuperării deficienţilor de auz
  • Cursurile de psihopedagogia deficienţilor de vedere şi metodica recuperării deficienţilor de vedere
  • Cursurile de logopedie şi tehnici speciale de terapia limbajului
 
NOTĂ:  În afară de bibliografia recomandată puteţi consulta suportul de curs al fiecărei discipline incluse în evaluarea cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate.

 
 
 
 

STUDENȚI

  • ANUNȚURI
  • Fișele disciplinelor
  • Planuri de învățământ
  • Structura anului universitar
  • Regulamente
  • Taxe de școlarizare
  • Resurse pentru studenți
  • Platformă ONLINE ZI/ID
  • Academic INFO

FORME DE ÎNVĂȚÂMÂNT

  • Cursuri postuniversitare
  • Nivel LICENȚĂ
    • Învățământ la Distanță
    • Absolvire - Ghid licență
  • INFO MASTERAT
    • Masterat MCA
    • Masterat TLA

SPECIALIZARE

  • Colectiv Psihopedagogie Specială
  • Colectiv didactica disciplinelor STEM
  • Manifestări și evenimente
  • Laboratoare de cercetare
    • Centrul CATA
    • Learn-id Lab
  • Proiecte instituționale
    • POCU Smart Student
  • Webmail UBB
  • Managementul cercetării

ADMITERE 2025

  • 1. REGULAMENT
  • 2. CALENDAR
  • 3. ÎNSCRIERE
  • 4. NUMĂR DE LOCURI
  • 5. Criterii LICENȚĂ / ESEU
  • 6. Criterii MASTERAT / PROIECT
  • PLATFORMA ADMITERE
  • Acasă
  • Politica privind fișierele de tip cookies
  • Protecția datelor cu caracter personal la UBB
  • Centrul pentru Studenți cu Dizabilități (CSD)
Copyright © 2025 Specializarea Psihopedagogie Specială, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Toate drepturile rezervate.
Joomla! este software liber distribuit sub GNU General Public License.