Laborator de Cercetare în Domeniul Limbajului și al Comunicării
Coordonatori:
- Conf. Univ. dr. Andrea Hathazi, Conf. Univ dr. Carolina Haţegan
Membrii:
- Asist. univ. dr. Ioana Tufar, Dr. Ioana Letitia Serban, Dr. Dorina Talas
Obiective:
-
elaborarea unui instrumentar psihopedagogic pentru evaluarea tulburărilor de limbaj şi comunicare pentru populaţie românească, pe diferite intervale de vârstă şi în diferite tablouri patologice (deficienţă de auz, dizabilitate intelectuală, dizabilitate multiplă etc.);
-
etalonarea unor probe pentru evaluarea particularităţilor dezvoltării limbajului şi comunicării, adaptate specificului populaţiei româneşti;
-
structurarea unor demersuri integratoare de screening al tulburărilor de limbaj şi comunicare;
-
elaborarea unor modele de bune practici în domeniul intervenţiei şi recuperării în contextul tulburărilor de limbaj şi comunicare,
-
promovarea modelelor de bune practici.
Mai multe informații: Laborator de Cercetare în Domeniul Limbajului și al Comunicării
Language and Communication Research Mini-Laboratory
- Andrea Hathazi, PhD Lecturer | Carolina Bodea Hategan, PhD lecturer | Ioana Tufar, Phd teacher assisstant | Ioana Serban, Phd | Dorina Talas, Phd
- Development of a toolkit for the assessment of language and communication disorders for the Romanian population, for different age period and various profiles (hearing impairment, cognitive disability, multiple disability, etc.).
- Standardization of tests for the assessment of language and communication development.
- Structuring integrative approaches of screening of language and communication disorders.
- Develop best practice models in the field of intervention and rehabilitation in the context of language and communication disorders.
- Pomoting models of good practice
Laborator de cercetare psihopedagogică a dificultăţilor de învăţare
Coordonatori:
- Lect. Univ. Dr. Carmen David, Lect. Univ. Dr. Cristina Bălaş- Baconschi
- Oferirea de modele care să faciliteze diagnosticul dificultăţilor de învăţare şi determinarea eligibilităţii pentru programele de sprijin;
- Studierea dificultăţilor de învăţare secundare unor deficienţe senzoriale (colaborarea cu şcolile speciale pentru elevii cu deficienţe senzoriale);
- Testarea eficienţei metodelor de intervenţie, pornind de la impactul major al factorilor culturali şi lingvistici asupra mecanismelor de dezvoltare a dificultăţilor de învăţare, respectiv al răspunsului la intervenţie;
- Informarea pornind de la cercetare pentru reglementarea domeniului dificultăţilor de învăţare (în ţara noastră) în privinţa intervenţiilor psihopedagogice de specialitate şi a şcolarizării adecvate prin programe de sprijin;
- Dezvoltarea unei tematici de cercetare relativ noi, în care să fie implicaţi studenţii masteranzi ai Departamentului de Psihopedagogie specială.
- Transferul informaţiilor şi practicilor spre comunitate.
Mai multe informații: Laborator de cercetare psihopedagogică a dificultăţilor de învăţare
Minilab of special education research on learning disabilities
- Carmen David, PhD. | Cristina Bălaş-Baconschi, PhD.
Laborator de cercetare în domeniul intervenţiei timpurii
Denumire: „RIDES” Risc, dizabilitate şi intervenţie timpurie pentru copii şi familii
Coordonatori: Lect. Univ. Dr. Carmen Costea-Bărluţiu, Conf. Univ. Dr. Andrea Hathazi
Prezentare generală:
Copilăria timpurie reprezintă o perioadă din viaţa persoanei în care se realizează achiziţii importante pe toate planurile, atât în dezvoltarea copilului, precum şi la nivelul interacţiunilor inter-umane, cu impact asupra dezvoltării ulterioare. Prin urmare, identificarea cât mai timpurie a prezenţei unor factori de risc şi/ sau a unor dizabilităţi, evaluarea corectă a impactului acestora şi intervenţia eficientă sunt aspecte cruciale în demersul de asistenţă psihopedagogică timpurie oferit copiilor şi familiilor acestora.
Echipa Laboratorului de cercetare îşi propune realizarea de studii şi diseminarea rezultatelor cercetărilor aplicative, vizând dezvoltarea şi intervenţia timpurie în situaţii de risc şi dizabilitate la vârsta copilăriei mici. Activităţile Laboratorului sunt centrate atât asupra copilului, cât şi familiei şi profesioniştilor implicaţi în evaluare şi intervenţie.
Direcţiile principale de cercetare ale minilaboratorului sunt:
- Evaluarea şi intervenţia psihopedagogică axate pe copii antepreşcolari şi preşcolari expuşi la risc de natură organică, psiho-socială şi relaţională;
- Cercetarea axată pe familii şi părinţi ai copiilor expuşi la risc şi dizabilităţi în perioada timpurie a vieţii;
- Suport psihopedagogic şi asistenţă a profesioniştilor implicaţi în domeniul intervenţiei timpurii.
Mai multe informații: Laborator de cercetare în domeniul intervenţiei timpurii
Early Intervention Research Laboratory
Name: Risk, disability and early intervention for children and families “RIDES”
Coordinators:
- Lecturer Carmen Costea-Bărluţiu, PhD.
- Associate Professor Andrea Hathazi, PhD.
General presentation:
Early childhood represents a critical period in a person’s life, during which important acquisitions are being made on all aspects, both in the child’s development and the relationships and interactions that he establishes, with great impact on the subsequent development. As such, the early identification of risk factors and/or disabilities, the correct assessment of their impact and the effective intervention are crucial aspects within the early psycho-pedagogical assistance offered to children and their families.
Laborator de Cercetări Interdisciplinare a Diferențelor Individuale în Învățare (learn-id)
- Tulburări specifice de învăţare
- Psihopedagogia elevilor capabili de performanţe înalte
- Tulburări emoţionale şi de comportament în context şcolar
- Dificultăţi de învăţare în contextul dizabilităţii
Tematică
- Investigarea mecanismelor de dezvoltare tipică şi atipică a abilităţilor de citit- scris în contextul particular al limbii române, ca limbă cu ortografie transparentă;
- Analiza practicilor de diagnostic şi evaluare în cazul tulburărilor specifice de învăţare în Romania;
- Dezvoltarea unor instrumente psihopedagogice necesare în procesul de evaluare şi diagnostic, adaptate cultural şi valide;
- Învăţarea autoreglată în contextul tulburărilor specifice de învăţare şi al ADHD
- Dificultăţile de învăţare în contextul ADHD- ului, al tulburărilor de impuls- control, tulburărilor de conduită şi al tulburărilor de conduită cu CU.
- Studii privind modele explicative ale tulburărilor specifice de învăţare.
- Studii privind factorii socio- emoţionali facilitatori ai învăţării la elevii capabili de performanţe înalte
- Screening şi intervenţie psihopedagogică în tulburările emoţionale şi comportamentale în context şcolar