Proiect cooperare ştiinţifică bilaterală România - Belgia
Proiect finanţat în cadrul acordului de colaborare ştiinţifică şi tehnologică dintre Academia Română şi Valonia Bruxelles International (WBI)- Fondul Naţional de Cercetare Ştiinţifică
Titlul proiectulului: Efectele transparenţei codului ortografic şi ale capacității de procesare fonologică asupra învățării limbajului scris: o comparație între vorbitorii de limbă română şi franceză
Titlul în limba franceză: Effets de la transparence de code ortographique et des capacites de traitement phonologique sur l’ apprentissage du langage ecrit: une comparaison entre locuteurs roumains et francophones
Descriere
Proiectul urmăreşte compararea ritmului de achiziţia a citirii în limba română (o limbă cu consecvenţă ridicată fonem- grafem) cu ritmul procesului tipic de achiziţie pentru limba franceză (limbă cu ortografie opacă).
De asemenea, proiectul vizează şi urmărirea măsurii în care tulburările de învăţare din sfera citirii în limba română sunt determinate, ca şi în franceză sau în alte limbi de dificultăţi de procesare fonologică manifestate prin performanţe slabe la sarcinile de conștiință fonologică, de memorie verbală de scurtă durată şi de numire rapidă.
Proiectul are implicaţii teoretice şi practice imediate. Aportul teoretic este dat de investigarea rolului factorilor fonologici în tulburările de învăţare a citii. Dintre implicaţiile practice, menţionăm implementarea unui protocol de evaluare a dislexiei şi adaptarea unor probe de evaluare a abilităţilor fonologice la elevii români.
Echipa de proiect pentru partea română
Coordonator: Conf. Univ. Dr. Adrian Roşan
Membri: Conf. Univ. Dr. Andrea Hathazi, Conf. Univ. Dr. Carolina Bodea Haţegan, Lect. Univ. Dr. Cristina Bălaş-Baconschi, Lect. Univ. Dr. Carmen David
Echipa de proiect pentru partea belgiană
Coordonator: Prof. Univ. Dr. Martine Poncelet, Facultatea de Psihologie, Logopedie şi Ştiinţe ale Educaţiei - Universitatea Liege, Belgia
Membri: Cercet. Drd. Cristina Anca Barbu, Asist. Drd. Sophie Gillet
Durata: perioada 2016 - 2017